27 de febrer del 2010

Seqüència - Grans Magatzems 'El Águila'


L'any 1925 es van obrir a la plaça de la Universitat
els grans magatzems El Águila.


Los almacenes El Aguila, de Julio Muñoz Ramonet, ocuparon las instalaciones en un edificio ya existente en la plaza de la Universitat. De su fachada resaltaba una espectacular águila que coronaba el edificio.


Anys '60

Julio Muñoz Ramonet, propietario de almacenes El Aguila, fue el rey del estraperlo en la famélica Barcelona de postguerra.

Tot un imperi,
d'una nissaga de poder, aprofitada i agraïda del règim franquista...


... va acabar arrasat per les flames un

... vaig veure com cremava...

... trist espectacle que va calar fort a tothom.
+

Actualment un edifici mes, fet de plafons prefabricats
i sense cap personalitat, ocupa el seu bell lloc.

16 comentaris:

David ha dit...

No coneixia la història d'aquest edifici. És ben cert que el que hi ara és horrorós. La plaça Urquinaona deu ser una de les places més lletges de tot Barcelona.
Salut1

Júlia ha dit...

Recordo molt bé els magatzems. Si no vaig errada, després del Ramonet van passar per altres mans, no sé qui era el darrer propietari. Vaig conèixer un senyor gran que hi havia treballat de molt jovenet, durant la postguerra, cal dir que tal i com estava la feina aleshores hi va treballar força a gust i em va explicar que de vegades s'enfilaven dalt de la gran àguila.

Sempre em pregunto on devia anar a parar, no crec que el foc la fes malbé, també recordo molt bé l'incendi, anàvem amb la família cap a un càmping del Maresme i ens vam quedar aturats a la Gran Via, davant mateix, a causa del foc.

El Águila formava part d'una sèrie de magatzems econòmics, molt populars, amb El Barato, El Sepu, els Capitolio propers, que havien estat els Magatzems Alemanys.

Al menys han tingut el detall de conservar el nom de l'àguila per a l'edifici nou.

Júlia ha dit...

Abans de la guerra ja era dels Ramonet, per cert?

Olga ha dit...

ostras ! quans records! ...jo vaig anar amb la meva mare (...tenia cupons...) a comprar els estris per el meu casament, per casa. ainsss!!!
una abraçada, Olga

Ksawery ha dit...

¡Ostres quins records! Jo també vaig veure com cremaven des de l'antiga plaça Universitat. Va ser molt espectacular per la quantitat de fum que sortia.

Anònim ha dit...

EN COMPANYIA DE LA MARE....QUANTS ANYS¡ VAIG VEURE CAURE L'AGUILA.
ELS MAGATZEMS DELS MUÑOZ RAMONET,ERA "EL BARATO".LA COMPRA DE L'AGUILA VA SER POSTERIOR A LA NOSTRE GUERRA.VAIG BE OI BSRCELONA ANTIGA?
JUGANT...

JoRDi JVR ha dit...

David...la ubicació del edifici era la plaça Universitat xamfrà amb Pelai... segurament es el que volies dir.

Júlia, he editat el post perque en Ramonet certament no va ser el fundador...va adquirir els magatzems crec que cap als '60...despres de moltes penuries va acavar en altres mans fins els seus ultims dies. De l'aguila no tinc noticies... possiblement la van poguer conservar. Si algú te noticies d'una nova ubicació fora bo saber-ho.

Olga... bons records, gràcies per visitar-me ...salutacions.

Ksawery ... doncs potser varem coincidir ... va ser un espectacle semblant com l'atracament del banc central també per aquells temps.

JoRDi JVR ha dit...

Si Jugant...va ser posterior...crec que cap als '60. En Ramonet va agafar l'àliga com a simbol del seu imperi...salutacions

Júlia ha dit...

Haurem d'investigar això de l'àliga, ep.

Mar-Giverny ha dit...

Veo que algun@s de los que te han comentado tienen, tenemos los mismos recuerdos, yo también recuerdo haber ido con mi madre, daban cupones como en los almacenes Capitol. La foto en blanco y negro de el incendio, donde se ve la águila es genial. ¡Que feo el edificio que está ahora!.
Besos y buen comienzo de semana.-)

APU Barcelona ha dit...

Recuerdo el incendio. Después esa esquina se convirtió en un solar abandonado por mucho tiempo y luego construyeron ese feo edificio. Me pregunto qué habrá sido del águila.
Podían haberlo conservado y posteriormente puesto el águila en el mismo lugar, es triste que la imagen tan solo quede en los archivos.
Gracias por la visita y hacerte seguidor de Qué! Foto. Seguimos en contacto.
Un saludo.

Met ha dit...

La fotografia de l'âliga sobrevolant el fum de l'incendi ja ha passat a la història de la ciutat. L'au Fènix que va trigar a aaixercar-se amb un aspecte massa anodí pel lloc on s'emplaça.

meloenvuelvepararegalo ha dit...

Doncs jo no ho recordo, ja que en aquesta data era molt jove :)
Però la història m'ha agradat molt conèixer-la.
Molt interessant el teu bloc.

harmonia ha dit...

Jo vaig star de dependenta pels Nadals,cuan agafaven estudians per els dies de les festas nadalenques i reis,jo era molt vergonyosa i els meus pares van pensar que aixi m´espabilaríA una mica i hem van posar a vendre... "compreses" de toballoleta, que a les hores eran així,hem moría de vergonya!!vaig aborrir l´aliga,pero hem va fer molta pena cuan es va cremar,el edifici actual es horroros.

Anònim ha dit...

El fundador de los almacenes " el águila" no fue el señor muñoz. lo compró después de la guerra gracias a que tenía el suministro de algodón. Presionó al propietario con la amenaza de corte de suministro y al final se vio obligado a vender.

Anna ha dit...

Pel que jo recordo, dies després de l'incendi es va trobar l'àguila entre les runes, i la sorpresa va ser que era una estructura metàl·lica recoberta de metall, no era massissa!!El que jo recordo eren uns filferros rebregats que s'endevinaven com el que havia estat l'àliga. Malgrat tot, no trobo imatges que ho certifiquin. Es va parlar molt de si algú en algun moment de la historia de l'edifici havia fet el canvi d'àliga, si mai havia estat una peça massissa... i tot va acabar dissolt en el record.
Algú més ho recorda així?